dinsdag 24 juni 2014

Eerste taak

Dinsdag 24 juni 2014

Vandaag was het dan zover, tijd voor de eerste taak van het WK. De hele ochtend en uiteindelijk tot ver in de middag zitten veel van de bergtoppen in de wolken. Hier en daar wat ontploffende wolken, dus dat beloofd nog niet zoveel goeds.

Erik en Martijn hebben een zogenaamde priority start. Wegens in het verleden behaalde punten in sport class competities staan ze bij de eerste tien en moeten ze ergens vooraan gaan staan. Ik moet achteraan, maar kan een heerlijk rustige ruime opbouwplek vinden bij de parapente start bovenaan. Martijn heeft veel problemen met zijn GPS vandaag. Bij de start verdwijnen er plotseling waypoints, die we handmatig en met veel hoofdrekenwerk er weer terug in weten te krijgen, en later, tijdens de vlucht weigert de navigatie ook dienst, zodat hij niet precies weet of hij keerpunten nu wel of niet heeft gehaald. Sub-optimaal.

De Sport Class start is erg laat: pas om 15:00 mogen we van de berg af en de daadwerkelijke start is pas om 15:45. Dat wordt een latertje. Tegen deze tijd zijn alle rigids al lang op weg, en ook de vrouwen zijn al vertrokken, die mochten een half uur eerder. In ieder geval lekker rustig op de start.

Afgezien van de iets kleinere start cylinder is onze taak gelijk aan die van de vrouwen. Eerst naar het noorden langs het meer richting Annecy, oversteken naar de andere kant en weer terug naar een punt noord van de start in de vallei achter het eerste keerpunt. Vervolgens langs de start naar de vallei ten zuiden van de start en vervolgens naar het landingsterrein bij Doussard.

Lage wolkenbasis overal om ons heen

Uitzicht in richting noord / Annecy

De taak van vandaag

Erik, Martijn en ik start vrijwel gelijktijdig en we hebben elkaar al snel gevonden in de lucht. In een minuut of 2 zijn we op wolkenbasis, die slechts 1500 meter is. De start is echter pas over ruim 20 minuten, dus samen met een hele zwerm sport class piloten lummelen we wat rond in de buurt van de start cyclinder.

Mijn start lijkt echt nergens op: ik zit 50 tot 100 meter onder de meeste andere piloten en ben denk ik wel een minuut te laat. Dat moet morgen beter. Een gedeelte van de piloten weet de volgende kam hoog genoeg te bereiken en kan daar omhoog draaien. Zelf heb ik enorme turbulentie van de richels in de lijzijde en moet met een bak met sink richting het meer naar lager gelegen terrein. Een veel slechter begin kan ik me niet voorstellen. Gelukkig zie ik voor me een aantal piloten die waarschijnlijk iets soortgelijks hebben gedaan, omhoog draaien. Ik sluit onderaan aan en haal een flink deel van de daar draaiende piloten opweg omhoog weer in. Eenmaal op wolkenbasis kom ik Martijn weer tegen en samen gaan we op weg naar de richel aan het meer bij het eerste keerpunt.

Ik heb duidelijk de beter lijn te pakken en kom net boven de richel aan zo'n 100 meter hoger dan Martijn. Dan maak ik echter een kritische fout en laat wat zwak spul liggen, in de hoop op beter. Bij keerpunt 1 zijn echter geen landingsmogelijkheden. Uiteindelijk kom ik zo dicht bij het keerpunt, dat ik 'm toch maar snel pak en terugvlieg naar landbaar terrein. Gelukkig met de wind mee, dus ik haal het riant. Ik zit echter wel zo laag dat ik alleen nog maar wat kan soaren op een of ander laag richeltje. Een aantal keer heen en weer en dan is het gedaan en moet ik landen. Martijn landt uiteindelijk uren later een paar honderd meter verder van mij vandaan, maar waarschijnlijk zonder het eerste keerpunt te hebben gerond. Erik heeft niet lang na de start over de radio gemeld dat z'n VG vast zit op de full-VG stand en keert terug naar de landing bij HQ. Voor de landing geen problemen vanwege een mooi landingswindje, maar wel jammer.

Martijn's landing op het parapente veld

Van Erik heb ik begrepen dat Hadewych de lage wolkenbasis weinig aantrekkelijk vond en uiteindelijk ook bij HQ is geland.

De resultaten van de Nederlanders zijn nog niet optimaal, maar het was zeker geen makkelijke dag, met zo'n lage wolkenbasis en een deltavlieger die soms wel de vliegeigenschappen van een baksteen lijkt te hebben. Met slechts 1 persoon op goal en een grote groep minder of net over de minimum distance blijkt de taak slechts 370 punten waard te zijn voor de winnaar, dus de wedstrijd ligt nog helemaal open...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten