woensdag 2 juli 2014

Taak 5: Zwakke zooi

Dinsdag 1 juli 2014

Vandaag wil de organisatie eens wat anders voor ons: we gaan naar Semnoz een uitgestrekte berg ridge 50 minuten rijden van hier. Vorig jaar ben ik hier toevallig al een keer geweest, dus ik ken de omgeving een beetje. Wat kennis van het gebied helpt altijd wel.

Semnoz: opbouwen tussen de koeien

Alternatieve "dixies"

Op de achtergrond de besneeuwde Mont Blanc met de top in de wolken

Ruime landingsmogelijkheden in het dal voor de Semnoz

Omdat er gisteren twee toestellen tegen elkaar zijn gevlogen, neemt de organisatie de beslissing alle groepen zoveel mogelijk te scheiden in de lucht, door middel van het zetten van verschillende starttijden. Helaas betekent dat dat wij pas een start gate hebben om 16:15. Erg laat, en het zal dan ook niet meevallen om de taak van ongeveer 58 km nog te ronden voor het einde van de dag. Bovendien is er later op de dag cirrus voorspeld, dus alle thermiek zal uitdoven.

Zelf ben ik altijd erg voorzichtig met het vliegen in grote groepen en probeer het vliegen in grote gaggles liever te vermijden: erg stressvol, plus ik wil nog langer leven. Als ik om 16:00 een twintigtal sport class piloten voor de start zie jojo-en: met z'n allen in de laag tussen 50 meter onder de start en 50 meter boven de start, besluit ik dan ook maar het zekere voor het onzekere te nemen en te wachten de lucht in te gaan tot het wat rustiger is. Een minuutje na de start gate ga ik dan ook maar de berg af. Het is inmiddels wat rustiger en bovendien is de start cylinder maar 800 meter verderop, dus ver lig ik niet achter op de meeste.

Direct na de start moeten we een flinke kloof over, een paar kilometer breed, waar de kans op lift nihil is. Met een geringe vertrekhoogte vlieg ik zuinig en concentreer me op het vinden van de beste lijnen. Ik probeer een optimale snelheid aan te houden om zo weinig mogelijk te zakken. Erik vlieg vlak achter me aan en Martijn is reeds een paar kilometer voor ons.

Aan de overkant, toch best wel laag al, pik ik al snel wat op, maar het is vandaag wel extreem zwak allemaal. Gelukkig is het allemaal makkelijk te centreren en het lukt me zelfs om een swift eruit te thermieken! Eenmaal boven de ridge wordt het steeds drukker in mijn bel en kan niet meer lekker mijn eigen rondjes draaien. Dan maar verder vliegen. Overal op deze ridge zie ik wel mensen te draaien, dus ik heb er wel vertrouwen in verderop wat op te pikken.

Twee kilometer voor het eerste keerpunt komen we Martijn weer tegen, die het keerpunt al heeft en met z'n drieen draaien we een stuk omhoog. Met wat nuttige tips van Martijn gaan Erik en ik op weg naar het keerpunt en vliegen daarna weer terug naar het begin van de kloof, waar we nogmaals overheen moeten.

Op dit moment is het allemaal niet veel soeps meer. Veel schaduw door de cirrus en super zwak, varierend tussen de +0 en +0.5 m/s lift. Ik probeer er toch maar het beste van te maken en draai naar 1400 meter, waar het dan toch echt over is en ik de steek maar waag.

Aan de overkant, flink laag, is uitsluitend schaduw. Boven het landingsterrein van Gruffy zie ik een vijftal delta's langzaam draaien. Dat is mijn laatste kans. Ruim onder de gaggle kom ik aan en dan gaat het toch weer omhoog. Echt best gaat het niet, maar uiteindelijk, naar veel gezoek en gepruts lukt het me dan toch op starthoogte te komen. Nog 100 meter erbij en ik kan over de berg naar de kam erachter richting het volgende keerpunt over het meer.

Helaas die honderd meter is mij niet gegund en ik besluit maar verder over de kam te vliegen richting Annecy, waar de berg steeds lager en lager wordt en ik misschien op een geven moment er toch wel overheen kan. Echter, ik daal sneller dan de kam en vlak bij Annecy, direct naast de CTR, sta ik bij Martijn op een mooi veldje. Erik heeft dezelfde strategie toegepast, maar is uiteindelijk wel over de kam weten te komen, maar is direct daarna aan de achterkant uitgezakt, pal naast het meer van Annecy.

Tot onze verassing blijken wel vrijwel allemaal dezelfde afstand te hebben gevlogen: ik 26.0, Martijn 26.1 en Erik 26.8 km. Een nog grotere verassing is dat de winnaar van vandaag slechts 32 km ver is gekomen. Dus ondanks de slechte dag toch bepaald geen slechte prestaties van het Nederlandse Sport Class team. In het dagklassement zijn we 8e, 10e en 11e geworden voor een aantal top-piloten en daar zijn we toch wel trots op!

Meer mooie filmpjes van het WK hier en hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten